Expedia Group blijft kaarten verkopen voor dolfijnenleed
Nieuws
Wereldwijd zijn er deze week acties tegen reisplatform Expedia Group om ervoor te zorgen dat het bedrijf stopt met de kaartverkoop van dolfijnenattracties. We voeren de druk op omdat Expedia, ondanks de ruim 263.500 handtekeningen en gesprekken, geen gehoor geeft. Daarom zijn we vandaag in Amsterdam om Expedia te motiveren stappen te zetten tegen dolfijnenleed.
Expedia Group verkoopt onder meer kaarten voor dolfinaria en excursies zoals zwemmen met dolfijnen. Het reisplatform verkoopt dit als ‘leuk familie-uitje’, terwijl het eigenlijk gaat om dierenleed. Dirk-Jan Verdonk, directeur World Animal Protection Nederland, vertelt: ‘Expedia Group en andere bedrijven profiteren op grote schaal van dit dierenleed en verkopen dolfijnenattracties als onschuldig vermaak voor de hele familie.’
Educatie of dierenleed?
Onder het mom van educatie worden dolfijnen tentoongesteld, maar hoe kun je als bezoeker iets leren van dolfijnen die in onnatuurlijke, krappe en kale tanks worden gehouden en die kunstjes doen in ruil voor dode vis? Verdonk: ‘Deze dieren zijn in gevangenschap veroordeeld tot een leefgebied dat zo’n 200.000 keer kleiner is dan hun natuurlijke leefomgeving. Dat is geen leven voor een dolfijn.’
Het is dan ook jammer dat Expedia doorgaat met het aanbieden van dolfijnenattracties, aldus Verdonk. Expedia zou als groot en bekend platform juist een goed voorbeeld moeten stellen, zoals andere organisaties dat ook al deden: van TripAdvisor tot Virgin Holidays en het Nederlandse Corendon. Corendon gaf afgelopen december aan te stoppen met de kaartverkoop van dolfijnenattracties, omdat zij erkenden dat dolfijnenattracties dierenleed veroorzaken en zij daar niet aan wilden bijdragen.
Actie in Amsterdam
We staan vrijdag 24 januari bij het kantoor van Expedia Group in Amsterdam om voorbijgangers te wijzen op het aanbod van Expedia en het leed dat schuilt achter vermaak met dolfijnen. Ook is er een korte flyboardshow in de gracht en kunnen voorbijgangers meedoen aan een kaartenactie of de petitie tekenen. De kaarten en petities zullen daarna worden aangeboden aan Expedia.
Wil je helpen de druk op te voeren bij Expedia Group? Je kunt bijvoorbeeld mobiele billboards sponsoren. Lees verder.