Lush steunt ‘Stap van de olifant af!’
Nieuws
Cosmeticabedrijf Lush Nederland steunt WSPA’s campagne ‘Stap van de olifant af!’
Een week lang kunnen mensen in alle Nederlandse Lush winkels beloven op vakantie geen olifantenritje te maken of olifantenshow te bezoeken. Daarnaast zal het personeel haar klanten informeren over het leed dat er achter deze onschuldig ogende dierattracties schuil gaat.
Maandag 8 juli, startte de Lush campagneweek met als thema ‘Stap van de olifant af’. Voor de Lush winkel in Rotterdam konden voorbijgangers op de foto met een ‘olifant’ terwijl ze de olifantengroet deden. En dat leverde vrolijke foto’s op!
Stap van de olifant af!
Door aandacht te vragen voor dit onderwerp, hopen WSPA en Lush dat steeds meer Nederlanders op vakantie olifantenritjes en -shows zullen mijden. Ook roept WSPA reisorganisaties op olifantenritjes uit hun programma’s te schrappen.
WSPA-medewerker Julie Middelkoop: “Wij vragen Nederlandse reisorganisaties hun verantwoordelijkheid te nemen door ritjes op een olifant of het zien van een olifantenshow niet meer aan te bieden aan hun reiziger. Er is een diervriendelijk alternatief, namelijk het bekijken van deze indrukwekkende dieren in een natuurlijke omgeving.”
Olifantenleed
Een onvergetelijke ervaring,’ aldus de reclameslogans van veel reisorganisaties. Helaas zijn olifantenritjes en -shows vooral voor de olifant zelf ‘onvergetelijk’. Jonge olifanten worden vaak dagenlang uitgehongerd, vastgebonden en afgeranseld om de wilskracht te breken.
Wanneer het dier voldoende is ‘afgericht’ en als toeristische attractie wordt ingezet, wordt het op gevoelige plekken geprikt om de laatste restjes verzet te breken. Buiten ‘diensturen’ ligt de olifant permanent aan de ketting. Een ‘onvergetelijke’ ervaring inderdaad.
Kom in actie
Wie olifantvriendelijk wil reizen, kan deze week in de acht Nederlandse winkels van Lush de belofte doen om geen olifantenritje te maken of olifantenshow te bezoeken. Uiteraard kun je de belofte ook online doen op www.wspa.nl/olifant.
Lush voert al sinds haar oprichting in 1995 campagne voor een beter milieu en dierenrechten. Het proefdiervrije cosmeticabedrijf heeft bijna 1.000 winkels in meer dan 50 landen en steunt diverse fairtrade en lokale initiatieven die zich inzetten voor dier en milieu. Voor meer informatie: www.lush.nl.
Verwante artikelen:
- Conferentie duurzaam toerisme: stap van de olifant af!
- Reisorganisaties verdienen over rug van olifant
- Kom in actie voor olifanten!