Nestlé en Tesco strijden tegen spookvistuig
Nieuws
Voedingsmiddelenbedrijf Nestlé en supermarktgigant Tesco voegen zich bij de strijd tegen gedumpt en verloren spookvistuig. De twee bedrijven kondigden tijdens de internationale Our Ocean Conference op Bali aan dat ze zijn toegetreden tot het Global Ghost Gear Initiative (GGGI).
Het GGGI is een wereldwijd collectief van bedrijven en organisaties dat we oprichtten om spookvistuig te bestrijden. Inmiddels zijn wereldwijd 91 organisaties lid van het GGGI, waaronder ook recent de Nederlandse overheid en Zeehondencentrum Pieterburen. Vanaf januari 2019 zal Ocean Conservancy het stokje van ons overnemen en de nieuwe leidende organisatie zijn achter het GGGI.
Het GGGI kondigde ook een scala aan maatregelen aan die komende jaren worden genomen om spookvistuig te voorkomen en op te ruimen. Zo steunt het GGGI tot 2025 30 projecten tegen spookvistuig in 15 verschillende landen.
Bijdrage van overheden
Daarnaast verdubbelt het samenwerkingsverband de financiële bijdrage van zijn leden tot 2 miljoen USD in 2019, met name voor bestrijding van spookvistuig in ontwikkelingslanden. De Nederlandse regering heeft 100.000 euro toegezegd voor projectwerk in Indonesië, waar getest wordt hoe vistuig gelabeld kan worden. De Britse regering draagt 100.000 pond bij aan werkzaamheden in Vanuatu en de Salomonseilanden en geeft ‘best practice’-trainingen in verschillende landen.
Ook werkt het GGGI, samen met aangesloten landen en de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de VN, onvermoeibaar door om voor 2021 best practices rond spookvistuig geïmplementeerd te krijgen, zoals de onlangs aangenomen FAO-richtlijnen voor het labelen van visnetten. Het GGGI werkt aan het vaststellen van basisrichtlijnen en draagt bij aan het jaarlijks verminderen van spookvistuig in onze oceanen voor 2030.
Urgent probleem
Volgens Karin Bilo, campagnemanager bij World Animal Protection, wordt spookvistuig inmiddels erkend als een urgent probleem. ‘Als we onze visbestanden en oceanen duurzaam willen beheren, is actie nodig. Ik ben heel blij dat grote zakelijke partners en overheden hun tijd, aandacht en geld steken in het behalen van de Sustainable Development Goals.'
'De toezeggingen die vandaag zijn gedaan dragen ertoe bij dat we de hoeveelheid spookvistuig in onze oceanen kunnen verminderen, door te voorkomen dat er meer bij komt en dat we verwijderen wat er al in de oceanen rondspookt.’
Impact spookvistuig
Spookvistuig zijn in zee verloren of gedumpte visnetten en -vallen. Jaarlijks belandt er 640.000 ton aan spookvistuig in onze oceanen. Deze netten zijn ontworpen om effectief vissen te vangen en verstrikken. De nylon netten kunnen tot wel zeshonderd jaar in de oceaan rond blijven zwerven. Meer dan honderdduizend walvissen, dolfijnen, zeeschildpadden en andere zeedieren overlijden elk jaar doordat ze in netten verstrikt raken of erin stikken. In zeven van de tien gevallen dat een zeedier ergens in verstrikt raakt, is spookvistuig de oorzaak. Het is daarmee de meest dodelijk vorm van plastic vervuiling op zee.
Global Ghost Gear Initiative
World Animal Protection initieerde in 2015 het Global Ghost Gear Initiative (GGGI). Dit initiatief zoekt duurzame oplossingen voor het spookvistuigprobleem, met als doel gezondere oceanen en het beschermen van dieren. www.ghostgear.org