Ons wereldwijde werk voor varkens
Nieuws
We spraken met World Animal Protection-collega Jacqueline Mills, hoofd van de veehouderij campagne, over ons wereldwijde werk voor varkens. Wat willen we bereiken en hoe willen we dit doen? Je leest het hier.
Waarom de focus op varkens?
"Er zijn ongeveer 1,4 miljard varkens in de wereld en het merendeel daarvan heeft een vreselijk leven. De meeste moedervarkens zitten hun leven lang opgesloten in krappe, metalen kooien. Hun biggetjes worden bij hen weggerukt wanneer ze pas drie weken oud zijn. Die biggetjes ondergaan pijnlijke verminkingen; hun staarten worden afgeknipt en hun tanden getrokken. De mannelijke biggetjes ondergaan castratie, meestal zonder verdoving.
Varkens zijn erg intuïtief. In het wild besteden ze het grootste deel van hun tijd aan het ontdekken van hun omgeving. Ze wroeten met hun neus in de aarde, op zoek naar voedsel bijvoorbeeld. Daarnaast spelen ze veel met andere varkens.
Zulke nieuwsgierige, gevoelige dieren worden behandeld als niets meer dan een onderdeel van de voedselproductieketen. Varkens die voor hun vlees worden gehouden, staan in krappe, kale kooien. Ze hebben geen ruimte om te ontdekken of om te spelen. De meeste varkens in de vleesindustrie zullen nooit in hun leven de aarde onder hun pootjes voelen. Vele krijgen nooit daglicht te zien. Ze leven in barre omstandigheden met geen enkele mogelijkheid om aan hun instinct gehoor te geven. Hun recht om een varken te zijn, wordt ze afgenomen. We zien dat ze pijn hebben, bang en gefrustreerd zijn. Helaas is dit de 'normale' gang van zaken voor varkens in de vleesindustrie, overal ter wereld.
Wij willen de levens van deze varkens verbeteren. Dat begint met het bevrijden van de moedervarkens. Zij moeten uit de eenzame metalen kooien en de ruimte krijgen om hun omgeving te ontdekken, samen met andere varkens. Ook willen we de vleesvarkens beschermen tegen pijnlijke verminkingen en ze in een betere omgeving plaatsen."
Hoe staat World Animal Protection tegenover de veehouderij?
"World Animal Protection wil er zeker van zijn dat varkens in de veehouderij een zo dierwaardig mogelijk leven hebben. Daarom pakken we de ernstigste dierenwelzijnsproblemen in de industrie aan.
We hebben samengewerkt met grote varkensvleesproducenten. In deze samenwerking lieten wij hun een proefperiode aangaan waarin ze verbeterde dierenwelzijnsnormen hanteerden. Na deze proefperiode besloten zij hun dierenwelzijnsnormen te verhogen. We zijn oprecht geraakt door de vooruitgang en hoe de industrie zich langzaam maar zeker realiseert dat het ook anders kan.
Ook vragen we mensen om minder vlees te eten, en om hun vlees te kopen van producenten die hoge dierenwelzijnsnormen hanteren, om er zeker van te zijn dat deze dieren een goed leven hebben gehad. Het is bewezen dat het klimaat de huidige productie van vlees, zuivel en eieren niet aankan. We roepen mede hierom de voedselindustrie op om het verschil te maken."
Wat is het doel van de varkenscampagne? En hoelang denk je dat dit zal duren?
"Deze campagne focust op de grootste varkensvleesmarkten ter wereld: China, verantwoordelijk voor de productie van de helft van het varkensvlees in de wereld, en op Thailand, de Verenigde Staten en Brazilië. Graag zouden we zien dat de dieren de mogelijkheid krijgen om natuurlijk verdrag te vertonen en te spelen met soortgenoten, vrij van de kooien en van pijn.
We weten dat dit geen simpele opgave is met 1,4 miljard varkens in de veehouderij. In de loop van onze driejarige campagne, willen we 172 miljoen vleesvarkens en 4,6 miljoen moedervarkens helpen. Dit pakken wij als volgt aan: we blijven hetzelfde werk volhouden, met de grote producenten in China, Thailand en Brazilië. We sturen er bij hen op aan om hun dierenwelzijnsnormen te verhogen, zodat anderen in de industrie hetzelfde zullen doen. Daarnaast sporen we supermarkten wereldwijd aan om hun macht te gebruiken om het leven van varkens te verbeteren. Ook roepen we consumenten op om hogere eisen te stellen aan hun supermarkten."
Waarom hebben we deze aanpak gekozen, en hoe weten we of deze aanpak zal werken?
"We hebben de weloverwogen keuze gemaakt om de focus te leggen op landen waar het meeste varkensvlees wordt geproduceerd en op de grootste varkensvleesproducenten, zodat we zo veel mogelijk levens kunnen verbeteren. Onze samenwerking met de grote producenten is opgevallen door hun concurrenten. Toen Thailands grootste varkensvleesproducent Betagro (dat tevens in de top twintig van de wereld staat) besloot om voor 2027 te stoppen met het opsluiten van moedervarkens in kleine kooien, had dit impact op andere producenten in Azië; het was hen duidelijk opgevallen. In China oefenden we invloed uit op de eerste Chinese producent ooit om het opsluiten van zwangere moedervarkens voor 2025 te beëindigen. Dit lijkt nog ver weg, maar het is een realistische en oprechte belofte waar we de producenten aan kunnen houden.
We hopen dat, tijdens deze beweging om moedervarkens te bevrijden, andere varkensvleesproducenten zich realiseren dat zij hetzelfde zouden moeten doen en dat er geen excuus is om het niet te doen. We zoeken actief contact met hen om er zeker van te zijn dat dat we vooruitgang blijven zien, tot ieder varken goed behandeld wordt."
Help mee
Wil jij je aansluiten bij onze wereldwijde campagne om de levens van varkens te verbeteren? Deze week starten wij een actie om Nederlandse banken op te roepen niet te investeren in kooivarkens en ander dierenleed in de intensieve vee-industrie. Roep jouw bank op om met jouw spaardgeld bij te dragen aan dierenwelzijn in plaats van dierenleed.