Rapport: Europese fastfoodbedrijven moeten kippenwelzijn verbeteren
Nieuws
Iconische fastfoodmerken zoals McDonald's, Pizza Hut en Starbucks laten het afweten op het gebied van kippenwelzijn. Dat is de conclusie van de tweede editie van het rapport The European Pecking Order (de Europese ‘Pikorde’). Deze rangorde onderzoekt het welzijnsbeleid voor vleeskippen, zowel bij internationale als lokale fastfoodketens binnen Europa.
Elk jaar zitten binnen Europa miljarden vleeskippen in dierenfabrieken gevangen. Ze zitten met tienduizenden op elkaar gepropt, waar ze korte en droevige levens lijden. Extreem doorgefokte kippen krijgen niet voldoende ruimte om te bewegen of natuurlijke behoeftes te uiten, en ze worden daarna vaak op een inhumane wijze gedood. Dat is vreselijk, want kippen zijn wezens met gevoel en bewustzijn, die pijn voelen, en emoties zoals plezier en vreugde ervaren.
Om dit immense lijden te verlichten, moeten Europese bedrijven die kippenvlees verkopen hun verantwoordelijkheid nemen. Om bedrijven daartoe aan te sporen is een aantal jaar geleden het ‘European Chicken Commitment’ in het leven geroepen. Deze Commitment bevat een reeks minimale eisen die het welzijn van vleeskippen aanzienlijk verbeteren. Hoewel deze eisen niet voldoende zijn om een goed leven voor de dieren te garanderen, verlichten ze wel de ergste welzijnsproblemen. En ze zijn vanuit bedrijfseconomisch oogpunt makkelijk haalbaar.
"Het implementeren van het European Chicken Commitment is het absolute minimum dat bedrijven zouden moeten doen, en gelukkig erkennen velen dit. Toch laten te veel bedrijven het nog afweten, en verloopt de invoering van de beloofde dierenwelzijnsmaatregelen zeer traag. En dat terwijl de deadline al in 2026 is. Bedrijven moeten echt een paar tandjes bijschakelen."
- Dirk-Jan Verdonk, Landendirecteur, World Animal Protection, Nederland
Bedrijven motiveren
Samen met andere organisaties brengen we ieder jaar het rapport The Pecking Order uit. Hiermee willen we bedrijven motiveren om zich bij het European Chicken Commitment te voegen en de minimale eisen voor dierenwelzijn in te voeren. In het rapport worden bedrijven zowel beoordeeld op hun beloftes als op het rapporteren over het doorvoeren hiervan. Dit jaar brengen we The Pecking Order uit samen met de Albert Schweitzer Stiftung (Duitsland), L214 (Frankrijk), Essere Animali (Italië) en Humane Society International (Polen en Roemenië).
De resultaten van The Pecking Order 2023 laten zien dat fastfoodketens zich in toenemende mate inzetten om het welzijn van vleeskippen te verbeteren. Dat is natuurlijk geweldig nieuws! Sinds het vorige rapport heeft pizza- en pastaketen Vapiano toegezegd de eisen van het European Chicken Commitment door te voeren voor al hun Europese vestigingen. Buffalo Grill Frankrijk en Quick Frankrijk volgden, en Burger King Italië (via de Burger King-franchise) en O'Tacos Frankrijk hebben allebei een kippenwelzijnsbeleid gepubliceerd.
Dit is natuurlijk een goed begin, maar toch hebben grote fastfoodketens weinig verandering getoond. Veel grote organisaties zijn niet transparant over het naleven van hun beloftes. Bovendien weigeren grote bedrijven zoals McDonald's, Pizza Hut en Starbucks nog steeds om beter hun best te doen om het massale dierenleed te verminderen.
Verdonk: '’Te veel bedrijven blijven denken dat ze weg kunnen komen met greenwashing of zich kunnen verschuilen achter misleidende excuses over klimaatvoetafdrukken of betaalbaarheid. Dat kunnen ze niet. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van de dieren waarvan ze het vlees verkopen. En dat betekent: minimaal de eisen van het European Chicken Commitment implementeren.'’
Welzijnseffecten van de ECC
Onderzoek heeft aangetoond dat de minimumstandaarden van het European Chicken Commitment het welzijn van vleeskippen aanzienlijk verbeteren. Het houden van minder kippen per vierkante meter voorkomt kreupelheid en zorgt voor een afname van verwondingen aan hun poten en lichaam. Ook het gebruik van rassen die langzamer groeien levert een belangrijke bijdrage om hardnekkige welzijnsproblemen te verminderen. Het bieden van passende omgevingsverrijking, zoals hooibalen, geeft kippen de kans om hun natuurlijk gedrag te uiten. Volgens onderzoek brengen deze maatregelen weinig extra kosten, maar zorgt het wel voor een dierwaardig leven voor alle vleeskippen.
Leer meer over de vleeskip
Meer weten over vleeskippen, hun welzijn en de mythes rond kippenvlees? Het boek De ontplofte kip: De paradoxale geschiedenis van het meest gegeten dier door onze directeur Dirk-Jan Verdonk is nu verkrijgbaar, uitgegeven door Mazirel Pers (september 2023).