Schokkende trend: wilde dieren mishandeld voor likes op sociale media
Nieuws
We maken ons grote zorgen om de hoeveelheid wrede dierenvideo’s die op sociale media circuleren. Wilde, vaak bedreigde dieren als apen, tijgers en hagedissen worden veelvuldig fysiek en emotioneel mishandeld, met als doel zoveel mogelijk likes te genereren.
Leeuwenwelpjes met een luier aan, galago-apen in babykleding of tijgers aan de lijn: video’s waarin wilde dieren als huisdier worden neergezet zijn mateloos populair. De Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC), een samenwerkingsverband van dertien dierenbeschermingsorganisaties waaronder World Animal Protection, deed onderzoek naar de online trend van wilde dieren die als huisdier worden gehouden, en telde het afgelopen jaar 840 video’s op vijf grote socialmedia-platforms*. In veel video’s worden dieren mishandeld: ze worden met fysiek geweld ‘afgericht’, opzettelijk in een levensbedreigende situatie gebracht om de reactie te kunnen filmen en soms zelfs seksueel misbruikt.
Dierenleed gaat viraal
Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde Dieren, maakt zich ernstige zorgen om deze praktijken. ‘In een video van dertig seconden is het dierenleed niet altijd direct zichtbaar. Bij een video met baby-aapjes die moeten overleven op een woeste rivier, ziet iedereen wel dat er iets niet in de haak is. En iemand die in de staart van een doodsbange makaak bijt, is ook duidelijk niet oké. Maar een video waarin een influencer een tijgerwelpje de fles geeft, vinden veel mensen op het eerste gezicht schattig of onschuldig. Terwijl het hier toch echt om een wild dier gaat, dat vaak op brute wijze uit het wild is weggerukt, en totaal ongeschikt is voor een leven bij mensen in huis. Dit soort dierenleed zou nooit viraal mogen gaan.’
Handel neemt door video’s toe
Er werden tenminste 97 verschillende diersoorten geïdentificeerd. In de meerderheid van de video’s (65%) gaat het om bedreigde diersoorten zoals tijgers of langaap-makaken. De gevolgen van de video’s zijn groot, stellen de dierenbeschermers: door de beelden neemt de vraag naar wilde dieren als huisdier toe.
‘De grote hoeveelheid dierenvideo’s op sociale media brengt mensen op het idee om zelf ook een slang of ander wild dier in huis te nemen’, legt Kuijpers uit. ‘Zij zijn zich niet bewust van de wrede handel in exotische huisdieren, die schadelijk is voor het welzijn van de dieren, biodiversiteit en zelfs de volksgezondheid. Socialmedia-platforms faciliteren deze video’s, waardoor ze het houden van wilde dieren als huisdier normaliseren en de handel in deze dieren stimuleren. We roepen hen op om hun verantwoordelijkheid te nemen, en deze wanpraktijken niet meer promoten.’
SMACC meldt dat het de socialmedia-platforms heeft verzocht om de content te verwijderen en hun beleid aan te passen. Concrete actie blijft vooralsnog uit.
*Facebook, YouTube, Twitter, TikTok en Instagram