Verzekeraars beleggen in krokodillenleer en bont
Nieuws
Zeven grote verzekeraars in Nederland beleggen nog steeds in modehuizen die bont en exotisch leer verwerken in onder meer kleding, tassen en schoenen. Dit blijkt uit ons nieuwe praktijkonderzoek met Bont voor Dieren voor de Eerlijke Verzekeringswijzer. De modehuizen gebruiken bijvoorbeeld bont van wasbeerhonden en nertsen en leer van struisvogels en krokodillen, wat gepaard gaat met ernstig dierenleed.
Allianz, NN Group, Aegon, ASR, Achmea, Menzis en VGZ beleggen samen minstens 1,3 miljard euro in modehuizen Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), Hermès en Semir. Deze modehuizen maken nog steeds gebruik van omstreden bont en exotisch leer. Het meeste geld, 1,2 miljard euro, gaat naar LVMH. Dat blijkt uit het onderzoek.
Ranking van beleggingen in bont en leer door verzekeraars:
- Allianz: 1 miljard euro
- NN Group: 188 miljoen euro
- Aegon: 61 miljoen euro
- ASR: 49 miljoen euro
- Achmea: 13 miljoen euro
- Menzis: 100.000 euro
- VGZ: 50.000 euro
Verzekeraar CZ doet het als enige goed: zij beleggen niet in de modehuizen die gebruik maken van bont en exotisch leer.
Dierenleed
Bij de productie van bont worden dieren als nertsen, vossen, konijnen en wasbeerhonden puur en alleen gefokt voor hun vacht. Deze dieren worden gehouden in krappe draadstalen kooien en hebben geen mogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen. Ook hun dood is verschrikkelijk. In Europa worden nertsen bijvoorbeeld gedood door vergassing. Wasbeerhonden en vossen worden anaal geëlektrocuteerd. Alsof dit nog niet genoeg is halen we ook bont van buiten Europa. De vacht van coyotes wordt gebruikt in kleding. Deze dieren worden nog steeds met wildklemmen gevangen, doodgeslagen en daarna gevild.
Voor de productie van exotisch leer worden reptielen levend gevild, pythons verdronken en bij krokodillen worden ruggenwervels gebroken om ze te verlammen. Voorafgaand aan hun dood worden de dieren gehouden in veel te kleine kooien. Hierdoor krijgen ze gedragsstoornissen en verwonden zij zichzelf en elkaar. In alle gevallen betekent dit ernstig en overbodig dierenleed.
Zo wordt leer van krokodillen gemaakt
Sandra Schoenmakers, directeur Bont voor Dieren: ‘Bont en exotisch leer zijn niet meer van deze tijd. Gevestigde modehuizen kozen de afgelopen jaren op grote schaal voor een bontvrij beleid, zoals Versace, Gucci en Armani. Niet alleen omdat hedendaagse klanten het niet meer willen, maar ook voor de bescherming van dieren en milieu. Zo worden bijvoorbeeld dieren levend gevild en giftige stoffen gebruikt om leer en bont te conserveren. Toch zijn er nog een paar modehuizen die bont en exotisch leer blijven gebruiken, mede mogelijk gemaakt door verzekeraars die in Nederland actief zijn. Het is daarom belangrijk dat verzekeraars hierop gewezen worden en dat klanten weten wat er met hun premie-inleg gebeurt, zodat zij daarover een klacht kunnen indienen of ervoor kunnen kiezen naar een andere, diervriendelijkere verzekeraar over te stappen.’
Tijd voor verandering
In een eerder onderzoek in 2016 van de Eerlijke Verzekeringswijzer zijn dergelijke beleggingen in dierenleed al aangekaart. Toch blijft actie van deze zeven verzekeraars uit. Het is van belang dat verzekeraars zich volledig terugtrekken uit deze modehuizen en beleid ontwikkelen om toekomstige beleggingen in bont en exotisch leer te voorkomen.
Dirk Jan Verdonk, onze directeur en woordvoerder namens de Eerlijke Verzekeringswijzer: ‘Los van de bedragen zijn deze beleggingen echt onverantwoord. Bont en exotisch leer kunnen echt niet meer. Het beleid houdt ook zeer te wensen over; geen van de verzekeraars (inclusief CZ) heeft volledig uitsluitingsbeleid voor beleggingen in bont en exotisch leer. Het is kwalijk dat er nog steeds wordt belegd in zulk extreem dierenleed. Wij hopen dat verzekeraars door dit onderzoek eindelijk uit deze modehuizen zullen stappen.’
Wil je iets doen tegen bont en exotisch leer? Stuur je verzekeraar via de Eerlijke Verzekeringswijzer een klacht of compliment.