Informatie voor redacties en journalisten
Dirk-Jan Verdonk, Algemeen Directeur World Animal Protection Nederland en Hoofd Programma's
Dr. Dirk-Jan Verdonk is expert op het gebied van dierenwelzijn en mens-dierrelaties. Ruim dertien jaar zet hij zich bij World Animal Protection in om dieren wereldwijd te beschermen. Als Directeur en Hoofd Programma's zet hij koers voor de strategie van World Animal Protection in Nederland. Daarbij houdt hij ontwikkelingen op het gebied van dierenwelzijn nauwlettend in de gaten. Dirk-Jan was betrokken bij grote succesvolle campagnes, zoals Wilde dieren de tent uit, waardoor er in 2015 een verbod kwam op het gebruik van wilde dieren in Nederlandse circussen.
Dirk-Jan wil een beter leven voor alle dieren, maar heeft extra aandacht voor het verbeteren van het welzijn van dieren in de veehouderij. Hij zet zicht graag in voor de eiwittransitie (overgang naar een plantaardig dieet) en investeringen van de financiële sector. Dirk-Jan is ook auteur van de boeken Dierloos: Een geschiedenis van vegetariërs en veganisten in Nederland (2019), Dierenrechten (2016) en Het dierloze gerecht (2009). In september 2023 verscheen zijn nieuwste boek De Ontplofte Kip, over de geschiedenis van de vleeskip. |
Sanne Kuijpers, Campagnemanager Wilde dieren
Sanne Kuijpers zet zich elke dag bij World Animal Protection in voor wilde dieren. Hoe we op dit moment met wilde dieren omgaan in de wereld, is onhoudbaar volgens Sanne. Wilde dieren worden verhandeld als producten: om als huisdier te houden, voor entertainment, voor consumptie, luxeproducten en voor de productie van traditionele medicijnen. Maar wilde dieren zijn er niet voor ons om te gebruiken; ze horen in het wild, is Sanne's lijfspreuk. Door wilde dieren in het wild te houden en de natuurlijke leefomgeving te beschermen, beschermen we ook onze eigen gezondheid en de wereldwijde biodiversiteit.
Als campagnemanager onderhoudt Sanne nauw contact met de overheid, bedrijven en organisaties om de wereld een betere plek te maken voor wilde dieren. Ook creëert Sanne publiekscampagnes, om overheid en bedrijven te motiveren het beter te doen voor wilde dieren. |
Julia Bakker, Campagnemanager Veehouderij
Julia Bakker werkt als gedreven campagnemanager op het onderwerp dieren in de veehouderij. Julia vindt het belangrijk dat veedieren worden gezien als voelende wezens, in plaats van producten. Steeds vaker gaat om het systeem waar deze dieren in leven, in plaats van over de dieren zelf. Dieren in de veehouderij zijn volgens haar daarnaast belangrijk in andere actuele discussies, zoals over het stikstofprobleem, het gesprek over zoönosen (zoals COVID-19) en ontbossing, biodiversiteitsverlies en sojahandel.
Julia werkt onder andere mee in de Eerlijke Geldwijzer, waar World Animal Protection lid van is, om de financiële sector diervriendelijker te maken. Ze tuigt creatieve, rake campagnes op om het publiek te mobiliseren en overheid en bedrijven aan te spreken op onderwerpen binnen de veehouderij. En met succes: zo mobiliseerden we al meer dan 100.000 mensen om de financiële sector op te roepen diervriendelijker te worden. Ook committeerden meerdere fastfoodketens zich na druk aan het Better Chicken Commitment; een minimumeis voor het welzijn van vleeskippen. |